Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgverzekeringschulden komen zelden alleen

Sociale professionals moeten niet op de stoel van de schuldhulp gaan zitten, maar wel alert zijn op de eerste signalen van schuldenproblematiek. Schulden bij de zorgverzekeraar is zo’n belangrijk signaal. ‘Wacht niet tot iemand diep in de problemen zit’, waarschuwt Gert-Jan Heinsman van de Zorgverzekeringslijn.
Het niet betalen van de zorgverzekeringspremie is een belangrijke indicator voor complexere schuldenproblematiek. Ook bij jongeren met een achterstand op het betalen van hun premie moeten sociaal werkers heel alert zijn. Foto Unsplash / Towfiqu Barbhuiya

‘Schulden bij de zorgverzekeraar is een belangrijke indicator voor achterliggende problematiek, reageer daar zo vroeg mogelijk op’, zegt Heinsman, een van de sprekers op het Zorg + Welzijn Congres Armoede en Schulden: Preventief Werken.

Zorgverzekeringspremie niet betaald

De Zorgverzekeringslijn is in 2009 opgericht op initiatief van het ministerie van VWS. Het doel is mensen met zorgverzekeringsschulden én professionals bij te staan met gratis advies en trainingen. Momenteel hebben ongeveer 620.000 mensen een achterstand in het betalen van hun zorgverzekeringspremie. Daarvan hebben ruim 174.720 (bron: CBS, 2020) mensen langer dan zes maanden hun premie niet betaald.

Gevolgen niet betalen minder duidelijk

De zorgverzekeringspremie is vaak een van de eerste rekeningen die niet betaald wordt, zegt Heinsman. ‘Je merkt er namelijk relatief weinig van als je niet betaalt. Natuurlijk krijg je brieven en staat er later een deurwaarder op de stoep. Maar wanneer je stopt met het betalen van de telefoonrekening kun je niet meer bellen, en betaal jij je huur niet kun je op termijn je woonruimte verliezen. Bij schulden bij de zorgverzekeraar zijn die gevolgen niet zo duidelijk.’

Gert-Jan Heinsman is één van de sprekers op het Zorg + Welzijn Congres Armoede en Schulden: Preventief Werken op woensdag 1 december in Ede. Andere sprekers zijn onder andere Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, en Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso Hogeschool Utrecht. Heinsman is kwaliteitsmanager en trainer bij Zorgverzekeringslijn. Binnen die functie is hij tevens accounthouder bewindvoering en schuldhulpverlening. Naast zijn huidige functie is hij actief in het sociale domein als voorzitter van Stichting Rechtswinkel Zeist. Gert-Jan is daarvoor ruim 9 jaar werkzaam geweest als beschermingsbewindvoerder.

Wanbetalers

Mensen die de zorgpremie al zes maanden niet hebben betaald komen in de zogeheten wanbetalersregeling terecht. De zorgpremie, verhoogd met een opslag, wordt dan door het CAK op het loon of uitkering ingehouden, zo niet wordt het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) ingeschakeld. Jaarlijks worden ruim 187.000 mensen bij het CAK aangemeld als wanbetaler.
Voordat het zover is krijgt iemand die zijn zorgpremie niet betaalt eerst een aantal brieven van zijn verzekeraar. ‘Het is belangrijk dat een hulpverlener hiervan op de hoogte is en weet wat dit voor gevolgen kan hebben’, benadrukt Heinsman.

Preventie

Wat kan een sociaal werker vervolgens doen? Heinsman: ‘Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een sociale professional op de stoel van de schuldhulpverlener gaat zitten. Maar het is wel belangrijk om deze problematiek te signaleren en bespreekbaar te maken. Wanneer blijkt dat iemand de premies en achterstand niet kan betalen, is het vervolgens zaak om door te verwijzen naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.’

Jongeren

Ook bij jongeren met zorgverzekeringsschulden moet je extra alert zijn. Heinsman: ‘Dit is een duidelijk teken dat het niet goed gaat, deze jongeren hebben vaak al veel meer schulden. Jongeren die nog thuis wonen, zullen misschien niet snel een betalingsachterstand bij het energiebedrijf hebben, maar mogelijk wel andere schulden.’ Daarom is het volgens Heinsman ook belangrijk dat hulpverleners, waaronder jongerenwerkers, oog hebben voor beginnende schuldenproblematiek. ‘Zie je allemaal brieven van een zorgverzekeraar liggen? Dan is het misschien goed om daar eens naar te vragen.’

Partijen

Door veel professionals wordt de wanbetalersregeling van het CAK als complex ervaren, weet Heinsman. ‘Er zijn ook veel verschillende partijen bij betrokken: de verzekeraar, CAK, CJIB en dan ook nog de Belastingdienst. De zorgverzekeraar heeft de regie, daarmee kan eventueel een betalingsregeling worden getroffen zodat mensen afgemeld worden van de wanbetalersregeling.’ Gemeenten kunnen de zogenoemde wanbetalerslijsten opvragen bij het CAK om op deze manier gericht mensen te benaderen en hulp aan te bieden.

Vroegsignalering

Vroegsignalering is per 1 januari een wettelijke taak van de gemeenten geworden. Gemeenten zijn verplicht om afspraken te maken met zogenoemde signaalpartners, zoals energieleveranciers, woningcorporaties én zorgverzekeraars. Zodra er sprake is van betalingsachterstanden gaat er een seintje richting gemeente, die vervolgens in actie moet komen om zo grotere problematische schuldenproblematiek te voorkomen. ‘We weten inmiddels wel hoe groot de gevolgen van schulden zijn en hoe lang mensen gemiddeld wachten met hulp vragen. Daarom is het zaak om elk signaal serieus te nemen’, benadrukt Heinsman.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.