Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgvragers ontevreden over verschillen Wmo-hulp

De verschillen tussen gemeenten in vergoedingen en toewijzen van Wmo-voorzieningen vergroten de onvrede bij zorgvragers. ‘Zij ervaren het als onrechtvaardig dat zij wel geholpen zouden worden als zij in een andere gemeente hadden gewoond’, stelt de Volkskrant.
Wmo-voorziening aanvragen

‘Alsof het minder erg was geweest als iedereen in precies hetzelfde schuitje had gezeten’, zo analyseert de krant. Het zorgsysteem na de decentralisaties zorgt voor gevoelens van rechtsongelijkheid. Bovendien zijn de verhalen over gemeenten die niet naar de omstandigheden kijken en wel bezuinigen op de kwetsbare inwoners legio, aldus de Volkskrant.

Wmo
De krant spreekt de Amsterdamse ALS-patiënt Margriet Poppema. Zij doet haar verhaal over hoe ze beroep deed op de Wmo. Poppema belandde na haar diagnose sneller dan verwacht in een rolstoel en vroeg daarom een planfondtillift aan om vanuit bed in haar rolstoel te kunnen komen. Dat was juli 2015. Eerst kwam er een Wmo-casemanager van de gemeente langs. Daarna in september 2015 iemand van MO-zaak en in oktober 2015 nog iemand van de gemeente. Allemaal om te bekijken of de voorziening echt nodig was. De lift kwam er uiteindelijk, al moesten Poppema en haar partner zelf opdraaien voor de kosten: 4000 euro.

Rechtsongelijkheid
Het getuigt van wantrouwen dat ze zelfs met met een indicatie zo lang moet wachten en de aanpassing ook zelf moet betalen, zegt Poppema in de krant. In een andere gemeente was ze goedkoper uit geweest. Rechtsongelijkheid,  vindt ze. Volgens haar heeft de gemeente niet de expertise die nodig is om mensen met dergelijke ernstige ziekten te begeleiden. Het gaat om dure hulp en die komt te langzaam op gang voor mensen met een progressieve ziekte als ALS.

Wanneer mensen een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, is het belangrijk dat gemeenten duidelijk uitleggen over wat zij zelf moeten betalen. De ombudsman gaat bij bijna driehonderd navragen of en op welke manier dat tijdens het keukentafelgesprek gebeurt.

Gemeente
De gemeente Amsterdam reageert niet op individuele gevallen, maar zegt in de krant dat overal in het land inwoners zullen merken dat er minder geld is. En dat gemeenten met de rug tegen de muur staan: ze hebben de opdracht gekregen om flink te bezuinigen maar wel hun inwoners zo goed mogelijk te helpen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.