Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Register kinderopvangpersoneel vanaf 2016

Vanaf 2016 moet er een register zijn van personeel in de kinderopvang en van peuterspeelzalen om de veiligheid van kinderen te verbeteren. Het kabinet heeft besloten dit register in te stellen voor continue screening van het personeel op relevante strafbare feiten, bijvoorbeeld kindermisbruik.
Register kinderopvangpersoneel vanaf 2016

Dat heeft het kabinet vrijdag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. In juli 2011 zeiden de ministers Henk Kamp (Sociale Zaken) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) al bestanden te gaan koppelen voor een voortdurende screening van personeel in de kinderopvang op advies van de commissie-Gunning. Die was ingesteld na de zedenzaak bij kinderdagverblijf Het Hofnarretje in Amsterdam.

Strafbaar feit
Voor de continue screening worden vanaf maart 2013 bestanden van gemeenten, UWV en de Kamer van Koophandel aan elkaar gekoppeld, zodat snel duidelijk kan worden dat iemand in de kinderopvang werkt. Als een melding van een strafbaar feit binnenkomt bij de Dienst Justitie moet worden bekeken of diegene kan blijven werken in de kinderopvang. Als dat niet zo is, gaat er een signaal uit naar de gemeente en de GGD.

Na 2016
Vanaf 2016 worden de bestanden niet meer gekoppeld, en wordt dit systeem vervangen door het register.

Bron: ANP / ANP Photo, Frank van Beek

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.